فهرست مطالب

 شاخص مایرز- برگز (Myers-Briggs) یا MBTI چیست؟ آیا تا به حال شنیده اید که شخصی خود را به عنوان INTJ  یا ESTP توصیف کند و از خود پرسیده باشید که این حروف مرموز چه معنایی می توانند داشته باشند؟ آنچه این افراد به آن اشاره می کنند تیپ شخصیتی شان بر اساس شاخص مایرز-بریگز (MBTI) است.

شاخص شخصیتی مایرز-بریگز فهرست خود گزارشی است که برای شناسایی تیپ شخصیتی، نقاط قوت و علاقه مندی های یک فرد طراحی شده است. این پرسشنامه توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز بر اساس کار آنها با نظریه تیپ های شخصیتی کارل یونگ تهیه شده است. امروزه، فهرست MBTI یکی از پرکاربردترین ابزارهای روانشناسی در جهان است.

در این مقاله نحوه ایجاد انواع مایرز-بریگز، 16 نوع مختلف MBTI و نحوه کار این سیستم شخصیتی بحث می شود.

توسعه آزمون مایرز-بریگز

مایرز و بریگز هر دو مجذوب نظریه یونگ روان‌شناختی بودند و متوجه شدند که این نظریه می‌تواند کاربردهایی در دنیای واقعی داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم، شروع به تحقیق و توسعه شاخصی کردند که می‌توان از آن برای درک تفاوت‌های فردی استفاده کرد.

مایرز و بریگز معتقد بودند که با کمک به مردم برای درک خودشان، می توانند به مردم در انتخاب شغلی که به بهترین وجه با تیپ شخصیتی آنها سازگار است کمک کنند تا زندگی سالم تر و شادتری داشته باشند.

مایرز اولین نسخه از این لیست  را در دهه 1940 نگاشتند و این دو زن بررسی شان را روی دوستان و خانواده شروع کردند. آنها این پرسشنامه را در دو دهه بعد توسعه دادند.

مروری بر آزمون

بر اساس پاسخ به سوالات موجود در لیست، افراد دارای یکی از 16 تیپ های شخصیتی هستند. هدف MBTI این است که به پاسخ دهندگان اجازه دهد تا بیشتر شخصیت های خود را از جمله موارد مورد علاقه، دوست نداشتن، نقاط قوت، ضعف، ترجیحات شغلی احتمالی، و سازگاری با افراد دیگر را کشف و درک کنند.

هیچ تیپ شخصیتی “بهترین” یا “بهتر” از دیگری نیست. این ابزاری نیست که برای یافتن ناکارآمدی یا ناهنجاری طراحی شده باشد. در عوض، هدف آن صرفاً کمک به شما برای یادگیری بیشتر در مورد خودتان است. این پرسشنامه از چهار مقیاس مختلف تشکیل شده است.

برونگرایی (E) – درونگرایی (I)

دوگانگی برون گرایی-درون گرایی اولین بار توسط یونگ در نظریه تیپ های شخصیتی خود به عنوان راهی برای توصیف چگونگی واکنش افراد و تعامل با جهان اطرافشان مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا هستند، روش استفاده از آنها در MBTI تا حدودی با استفاده رایج آنها متفاوت است.

برونگراها (که اغلب (extroverts) برونگراها نیز نوشته می شوند) “رو به برون” و عمل گرا هستند، از تعاملات اجتماعی مکرر لذت می برند و از گذراندن وقت با افراد دیگر احساس انرژی می کنند. درونگراها به سمت درون گرایش دارند و فکر ند، از تعاملات اجتماعی عمیق و معنادار لذت ببرند و  بعد از گذراندن وقت در تنهایی انرژی می گیرند.

همه ما تا حدی برون گرایی و درون گرایی را نشان می دهیم، اما بیشتر ما یکی  از آن دو را بر دیگری ترجیح می دهیم.

احساس (S) – شهود (N)

این مقیاس به اینکه افراد چگونه اطلاعات را از دنیای اطرافشان استنباط می کنند می پردازد. درست مانند برونگرایی و درونگرایی، همه افراد بسته به موقعیت، زمانی را صرف احساس و شهود می کنند. با توجه به MBTI، مردم تمایل دارند در در یکی از آنها غالبیت داشته باشند.

افرادی که احساس را ترجیح می دهند، تمایل زیادی به واقعیت دارند، به ویژه به آنچه که از احساسشان دست پیدا می کنند. آنان تمایل دارند بر حقایق و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه عملی لذت می برند. کسانی که شهود (کشف) را ترجیح می دهند به چیزهایی مثل الگوها و نشانه ها توجه بیشتری می کنند. آنها از تفکر در مورد احتمالات، تصور آینده و نظریه های انتزاعی لذت می برند.

تفکر (T) – احساس (F)

این مقیاس بر چگونگی تصمیم گیری افراد بر اساس اطلاعاتی که از عملکردهای حسی یا شهودی خود جمع آوری کرده اند تمرکز می کند. افرادی که تفکر را ترجیح می دهند، تاکید بیشتری بر واقعیت ها و مشاهدات عینی دارند. آنها در زمان تصمیم گیری همیشه، منطقی و رسمی هستند. کسانی که احساس را ترجیح می دهند، به احتمال زیاد در نهایت، به افراد و احساسات شان توجه می کنند.

قضاوت (J) – درک (P)

مقیاس نهایی نحوه برخورد افراد با دنیای بیرون است. کسانی که تمایل به قضاوت دارند، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می دهند. افرادی که به درک تمایل دارند، بازتر، انعطاف پذیرتر و سازگارترند. این دو گرایش با مقیاس های دیگر در تعامل هستند.

به یاد داشته باشید، همه افراد گاهی اوقات زمان کمی را صرف فعالیت های برونگرا می کنند. مقیاس قضاوت-درک به توصیف اینکه آیا هنگام دریافت اطلاعات جدید (احساس و شهود) یا تصمیم گیری (تفکر و احساس) مانند یک برونگرا رفتار می کنید کمک می کند.

انواع مایرز بریگز

هر نوع با کد چهار حرفی خود فهرست می شود:

  • ISTJ – بازبین: محفوظ و عملی هستند، آنها تمایل به وفاداری، منظم و سنت هستند.
  • ISTP – T he Crafter : بسیار مستقل، از تجربیات جدیدی که موجب یادگیری جدید می شود لذت می برند.
  • ISFJ – محافظ: خونگرم و فداکار، همیشه حامی افراد مظطرب و نگرانند.
  • ISFP – The Artist: راحت و منعطف هستند، آنها تمایل دارند محتاطانه و هنرمندانه باشند.
  • INFJ – The Advocate: خلاق و تحلیلی هستند، یکی از نادرترین انواع مایرز-بریگز محسوب می شوند.
  • INFP – میانجی: آرمان گرا با ارزش های بالا، آنها تلاش می کنند تا جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند.
  • INTJ – The Architect: منطق بالا، هم بسیار خلاق و هم تحلیلی هستند.
  • INTP – متفکر: ساکت و درونگرا، آنها به داشتن دنیای درونی غنی شناخته می شوند.
  • ESTP – متقاعد کننده: برونگرا و دراماتیک، آنها از گذراندن وقت با دیگران و تمرکز بر حال و اکنون لذت می برند.
  • ESTJ – مدیر: قاطع و قانونمند، قواعد زیادی داشته و به گرفتن مسئولیت علاقمندند.
  • ESFP – مجری: برون‌گرا و خودانگیخته، از قرار گرفتن در صحنه لذت می‌برند.
  • ESFJ – مراقب: نرم دل و برون گرا، آنها بهترین ها را برای دیگران می خواهند.
  • ENFP – قهرمان: کاریزماتیک و پرانرژی، آنها از موقعیت هایی که می توانند خلاقیت خود را به کار گیرند لذت می برند.
  • ENFJ – بخشنده: وفادار و حساس، آنها به درک و سخاوت مشهور هستند.
  • ENTP – The Debater: بسیار مبتکر، آنها دوست دارند که ایده پردازی را دوست دارند و به شروع پروژه های زیاد علاقه دارند. (اما ممکن است برای به پایان رساندن آنها با مشکل مواجه شوند).
  • ENTJ – فرمانده: صریح و با اعتماد به نفس، در برنامه ریزی و سازماندهی پروژه ها عالی هستند.

استفاده از شاخص مایرز-برگز می تواند درک بالایی از شخصیت شما ارائه دهد، احتمالاً به همین دلیل است که این ابزار بسیار محبوب شده است. حتی بدون گرفتن پرسشنامه رسمی، بلافاصله می توانید  بطور احتمالی برخی از تمایلات تان را تشخیص دهید.

به گفته بنیاد مایرز و بریگز، این موضوع مهم را به یاد داشته باشید که همه انواع (شخصیتی) برابر و دارای ارزش یکسان هستند.

به عنوان مثال، هنگام کار در موقعیت های گروهی در مدرسه یا محل کار، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می تواند بسیار مفید باشد. زمانی که در حال کار برای تکمیل یک پروژه با سایر اعضای یک گروه هستید، متوجه می شوید که برخی  افراد خاص در انجام اقدامات خاص ماهر و با استعداد هستند. با شناخت این تفاوت‌ها، گروه بهتر می‌تواند وظایف خود را تعیین کند و برای دستیابی به اهداف خود با یکدیگر همکاری کنند.

تفاوت MBTI با سایر پرسشنامه ها

MBTI تنها یک رویکرد برای انواع شخصیت است. تیپ شخصیتی به سیستم‌هایی که افراد را بر اساس ویژگی‌ها، گرایش‌ها و سایر ویژگی‌هایشان دسته‌بندی می‌کنند اطلاق می‌شود. انواع دیگر تست های شخصیتی رایج عبارتند از:

  • انیاگرام
  • پنج زبان عشق
  • ارزیابی پنج شخصیتی بزرگ
  • آزمون دیسک محل کار
  • پرسشنامه 16 عامل شخصیتی کتل

با این حال، انواع مایرز-بریگز در برخی موارد مهم تفاوت دارد. اولا، MBTI واقعا یک “تست” نیست. هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد و هیچ نوعی آن بهتر از نوع دیگر نیست. هدف این شاخص ارزیابی سلامت روان یا ارائه تشخیص نیست.

همچنین، برخلاف بسیاری از ارزیابی‌های روان‌شناختی دیگر، نتایج شما با هیچ معیاری مقایسه نمی‌شود. هدف این پرسشنامه به جای نگاه کردن به امتیاز شما در مقایسه با نتایج دیگران، ارائه اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت منحصر به فرد شما است.

پایایی و روایی

طبق گفته بنیاد مایر-بریگز MBTI استانداردهای پذیرفته شده  اعتبار و روایی را معرفی می کند. وب‌سایت رسمی این آزمون نشان می‌دهد که این تست دارای دقت و  پایایی t-تست  90 درصد است. مطالعه ای نشان داد متغیرهای به کار رفته دارای مقیاس پایایی t-تست و ثبات درونی بالا یی هستند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که پایایی و روایی این پرسشنامه به قدر کافی ثابت نشده است. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد زمانی که بعداً مجددا در آزمون شرکت می کنند، به نتایج متفاوتی می رسند

خلاصه

در حالی که MBTI یک ارزیابی عمومی است، شواهد کافی برای اعتبار علمی آن وجود ندارد که بتوان استفاده از آن را به عنوان یک ابزار شخصیتی یا راهنمایی شغلی توصیه کرد.

MBTI امروزه

از آنجایی که استفاده از شاخص تیپ شخصیتی مایرز-بریگز نسبتاً آسان است، در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین پرسشنامه های روان‌شناختی تبدیل شده است. تقریباً دو میلیون بزرگسال ایالات متحده هر سال این پرسشنامه را تکمیل می کنند.

در حالی که نسخه های زیادی از MBTI به صورت آنلاین موجود است، باید توجه داشت که هر یک از پرسشنامه های غیررسمی که ممکن است در اینترنت بیابید، فقط تقریبی از چیز واقعی هستند.

MBTI واقعی باید توسط یک پزشک آموزش دیده و واجد شرایط انجام گیرد تا نتایج آن ارزیابی شود. امروزه، این پرسشنامه را می توان به صورت آنلاین از طریق انتشارات روانشناسان مشاور (CPP[1] )اجرا کرد که  شامل تفسیر حرفه ای نتایج  هم می شود.

نسخه فعلی نشانگرمایرز- برگز شامل 93 سؤال با انتخاب اجباری در نسخه آمریکای شمالی و 88 سؤال با انتخاب اجباری در نسخه اروپایی است. برای هر سوال دو گزینه متفاوت وجود دارد که پاسخ دهنده باید از بین آنها انتخاب کند.

[1] -Consulting Psychologists Press