نام ژنریک: گاباپنتین [GA-ba-PEN-tin]

نام های تجاری: گرالیس،هوریزانت،نورونتین،گابارون

دسته دارویی: آنالوگ های گاما آمینوبوتیریک اسید

گاباپنتین چیست؟

گاباپنتین (نورونتین، گرالیز، هوریزنات) دارویی برای درمان تشنج های جزئی، درد عصبی ناشی از زونا و سندرم پای بی قرار استفاده می شود. این دارو بر روی پیام رسان های شیمیایی مغز و اعصاب کار می کند. گاباپنتین از گروهی از داروها به نام ضد تشنج است.

برند های مختلف گاباپنتین قابل تعویض نیستند و برای بیماریهای مختلف مورد تایید FDA مصرف می شوند. فقط از مارک و شکلی از گاباپنتین که پزشک تجویز کرده استفاده کنید. هر بار که مجدد دارو را می خرید، داروی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فرم صحیح را دریافت کرده اید.

نورونتین (گاباپنتین) برای درمان دردهای ناشی از زونا (درد عصب پس از ترمپتیک) استفاده می شود. همچنین همراه با سایر داروهای تشنج برای درمان تشنج جزیی در بیماران 3 سال و بزرگتر استفاده می شود.

گرالیس (گاباپنتین) فقط برای درد پس از ابتلا به زونا (درد عصب پس از ترپتیک) استفاده می شود. نباید برای هیچ بیماری پزشکی دیگری استفاده شود.

هوریزانت (گاباپنتین اناکاربیل) ، قرص با رهش طولانی است که برای درمان سندرم پای بی قرار و درد ناشی از زونا (درد عصب پس از ترمیم) استفاده می شود.

مارک های ژنریک کپسول های گاباپنتین، USP برای دردهای عصب پست هرپتیک و برای درمان تشنج های نسبی در بیماران 3 سال و بالاتر استفاده می شود.

هشدارهای گاباپنتین

گاباپنتین باعث مشکلات تنفسی تهدید کننده  در زندگی می شود، به خصوص اگر قبلاً دچار اختلال تنفسی بودید یا اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید که می توانند باعث خواب آلودگی یا کاهش تنفس شما شوند. اگر تنفس بسیار آهسته دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

برخی افراد در حین مصرف گاباپنتین افکار خودکشی یا تغییرات رفتاری دارند. نسبت به تغییرات خلقی یا علائم خود هوشیار باشید. هر گونه علائم جدید یا بدتر شده را به پزشک خود گزارش دهید.

تا زمانی که پی به این موضوع نبردید که گاباپنتین چه تأثیری بر شما خواهد داشت از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی باعث افتادن، تصادف یا صدمات شدید می شود.مصرف گاباپنتین را به طور ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر احساس خوبی دارید.

قبل از مصرف داروی گاباپنتین

اگر به گاباپنتین حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید.

برای حصول اطمینان از اینکه گاباپنتین برای شما بی خطر است، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

• مشکلات تنفسی یا بیماری ریوی، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD).
  • بیماری کلیوی (یا اگر تحت دیالیز هستید).
  • دیابت؛
  • افسردگی، اختلال خلقی، یا افکار و اقدامات خودکشی.
  • اعتیاد به مواد مخدر.
  • تشنج (مگر اینکه گاباپنتین را برای درمان تشنج مصرف کنید).
  • بیماری کبد؛
  • بیماری قلبی؛ یا
  • (برای بیماران مبتلا به RLS) اگر روز خواب هستید یا شیفت شب کار می کنید.

برخی افراد در حین مصرف این دارو دچار افکار خودکشی می شوند. کودکانی که Gabapentin مصرف می کنند به تغییرات رفتاری دچار می شوند. نسبت به تغییرات خلقی یا علائم خود هوشیار باشید. هر گونه علائم جدید یا بدتر شده را به پزشک خود گزارش دهید.

مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد متولد نشده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است و تشنج می تواند به مادر و جنین آسیب برساند. بدون نظر پزشک مصرف گاباپنتین برای درمان تشنج را شروع یا قطع نکنید و اگر باردار شدید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید، ممکن است نام شما در دفتر ثبت بارداری برای ردیابی اثرات گاباپنتین بر جنین ذکر شود.

چگونه باید گاباپنتین مصرف کنم؟

گاباپنتین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید. در مقادیر بیشتر یا کمتر و یا بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. اگر پزشک، برند، میزان یا نوع گاباپنتین شما را تغییر دهد، مقدار دوزی که نیاز دارد نیز تغییر می کند. اگر در مورد نوع جدید گاباپنتین دریافتی از داروخانه سؤالی دارید با داروساز در میان بگذارید.

هم گرالیس و هم هوریزانت باید همراه غذا مصرف شوند. نورونتین را می توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. اگر قرص نورونتین را شکستید و فقط نیمی از آن را مصرف کردید، نصف دیگر را در نوبت بعدی مصرف کنید. هر قرصی که شکسته است باید در اسرع وقت یا ظرف چند روز استفاده شود. کپسول یا قرص را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن، شکستن یا باز کردن آن خودداری کنید. داروی مایع را با دقت اندازه گیری کنید. از سرنگ تعیین دوز ارائه شده استفاده کنید یا از دستگاه اندازه گیری دوز دارو (نه قاشق آشپزخانه) استفاده کنید.

حتی اگر احساس خوبی دارید، مصرف این دارو را ناگهانی قطع نکنید. توقف ناگهانی باعث افزایش تشنج می شود. دستورالعمل های پزشکتان در مورد کاهش دوز را دنبال کنید. در مواقع اضطراری، مدارک تشخیص پزشکی تان را به همراه داشته باشید تا به دیگران اطلاع دهید که تشنج دارید. این دارو سبب ارائه نتایج غیرعادی در آزمایش های پزشکی خاص می شود. پزشکی که تحت معالجه اش می باشید را از مصرف Gabapentin خودتان مطلع سازید. قرص ها و کپسول ها را در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. داروی مایع را در یخچال نگهداری کنید طوریکه یخ نزند.

اطلاعات دوز Gabapentin

دوز معمول گاباپنتین بزرگسالان برای صرع:

دوز اولیه: 300 میلی گرم خوراکی در روز اول، 300 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز در روز دوم، سپس 300 میلی گرم خوراکی 3 بار در روز در روز سوم.

دوز نگهدارنده: 300 تا 600 میلی گرم خوراکی 3 بار در روز

حداکثر دوز: 3600 میلی گرم خوراکی در روز (در 3 دوز منقسم)

• حداکثر زمان بین دوزها در برنامه 3 بار در روز نباید از 12 ساعت بیشتر شود
  • ایمنی و اثربخشی گاباپنتین موجود با نام تجاری گرالیس یا هوریزانت در بیماران مبتلا به صرع مورد مطالعه قرار نگرفته است.

موارد مصرف: درمان کمکی در درمان تشنج با شروع جزئی با و بدون تعمیم ثانویه

دوز معمول بزرگسالان برای درد عصبی پست هرپتیک:

• دوز اولیه: 300 میلی گرم خوراکی در روز اول، 300 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز دوم، سپس 300 میلی گرم خوراکی 3 بار در روز در روز سوم.
  • در صورت نیاز برای تسکین درد عیارگیری کنید
  • حداکثر دوز: 1800 میلی گرم در روز (600 میلی گرم خوراکی 3 بار در روز)

گاباپنتین با نام تجاری گرالیس موجود است

• دوز نگهدارنده: گرالیس باید تا 1800 میلی گرم بطورخوراکی یک بار در روز همراه با وعده غذایی عصر عیارگیری شود.برنامه عیارگیری پیشنهادی:

روز 1: 300 میلی گرم خوراکی همراه با وعده غذایی عصر

روز 2: 600 میلی گرم خوراکی همراه با وعده غذایی عصر

روزهای 3 تا 6: 900 میلی گرم خوراکی همراه با وعده غذایی عصر

روزهای 7 تا 10: 1200 میلی گرم خوراکی همراه با وعده غذایی عصر

روزهای 11 تا 14: 1500 میلی گرم خوراکی همراه با وعده غذایی عصر

روز 15: 1800 میلی گرم خوراکی همراه با وعده غذایی عصر

نکته: گرالیس با سایر محصولات گاباپنتین قابل تعویض نیست که به خاطر مشخصات فارماکوکینتیک متفاوتی می باشد که بر دفعات تجویز تأثیر می گذارد.

قرص‌های گاباپنتین انکاربیل با رهش طولانی‌مدت و با نام تجاری هوریزانت در دسترس هستند

دوز توصیه شده 600 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز است. درمان باید با دوز 600 میلی گرم خوراکی در صبح به مدت 3 روز از درمان شروع شود، سپس به 600 میلی گرم 2 بار در روز (1200 میلی گرم در روز) در روز چهارم افزایش یابد.

نکته: قرص‌های گاباپنتین اناکاربیل با نام تجاری هوریزانت و Gabapentin قابل تعویض نیستند.

دوز معمول بزرگسالان برای سندرم پای بیقرار:

گاباپنتین انکاربیل با نام تجاری هوریزانت در دسترس است:

600 میلی گرم خوراکی یک بار در روز همراه با غذا در حدود ساعت 5 بعد از ظهر

موارد مصرف: برای درمان سندرم پای بی قرار اولیه متوسط ​​تا شدید (RLS) در بزرگسالان

دوز معمول گاباپنتین کودکان برای درمان صرع:

• کمتر از 3 سال: توصیه نمی شود
  • بزرگتر از 3 سال یا 3 ساله و کمتر از 12 سال:
  • دوز شروع: از 10 تا 15 میلی گرم بر کیلوگرم در روز در 3 دوز منقسم متغیر است.
  • دوز موثر: با عیارگیری رو به بالا طی دوره تقریباً 3 روزه به دست می آید. دوز موثر در بیماران 5 ساله و بالاتر، 25 تا 35 میلی گرم بر کیلوگرم در روز در دوزهای منقسم (3 بار در روز) است. دوز موثر در کودکان 3 و 4 ساله 40 میلی گرم بر کیلوگرم در روز و در دوزهای منقسم (3 بار در روز) تجویز می شود. گاباپنتین به صورت محلول خوراکی، کپسول یا قرص یا با استفاده از ترکیبی از این فرمول ها تجویزمی  شود. دوزهای تا 50 میلی گرم بر کیلوگرم در روز در مطالعه بالینی طولانی مدت به خوبی تحمل شده است. حداکثر فاصله زمانی بین دوزها نباید بیش از 12 ساعت باشد.

بیشتر از 12 سال:

دوز نگهدارنده: 900 تا 1800 میلی گرم خوراکی در 3 دوز منقسم. این مقدار دوز تا 1800 میلی گرم در روز افزایش می یابد. دوزهای تا 2400 میلی گرم در روز در مطالعات بالینی طولانی مدت به خوبی تحمل شده است. دوزهای 3600 میلی گرم در روز نیز برای مدت نسبتاً کوتاهی در تعداد کمی از بیماران تجویز شده است و به خوبی تحمل شده است. حداکثر زمان بین دوزها ،در برنامه سه بار در روز، نباید بیش از 12 ساعت باشد.

موارد مصرف: تراپی کمکی در درمان تشنج با شروع جزئی، با و بدون تعمیم ثانویه در بیماران 3 سال و بالاتر

اطلاعات دقیق دوز گاباپنتین

اگر یک نوبت را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید. اگر هوریزانت مصرف می کنید: دوز فراموش شده را رها کنید و دوز بعدی خود را در زمان معمول استفاده کنید. دو دوز هوریزانت را بطور همزمان استفاده نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید .

از چه چیزی باید اجتناب کرد

تا زمان پی بردن به تاثیر گاباپنتین بر شما از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. امکان داردد واکنش های شما مختل شود. سرگیجه یا خواب آلودگی باعث افتادن، تصادف یا صدمات شدید شود. 2 ساعت قبل از مصرف گاباپنتین از مصرف آنتی اسید خودداری کنید. آنتی اسیدها جذب گاباپنتین در بدنتان را سخت تر می کنند.

هنگام مصرف گاباپنتین از نوشیدن الکل خودداری کنید.

عوارض جانبی گاباپنتین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به Gabapentin: کهیر؛ تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، کمک فوری پزشکی دریافت کنید.

اگر واکنش دارویی جدی دارید که می تواند بر بسیاری از قسمت های بدن شما تأثیر بگذارد، به دنبال درمان پزشکی باشید. علائم ، عبارتند از: بثورات پوستی، تب، غدد متورم، دردهای عضلانی، ضعف شدید، کبودی غیرمعمول، درد بالای معده، یا زرد شدن پوست یا چشم‌ها.

هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن مانند: تغییرات خلق و خو یا رفتار، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، یا اگر احساس تکانشی، تحریک پذیری، بی قرار، حرکات خصمانه، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعالی (ذهنی یا فیزیکی)، افسردگی می کنید  یا افکار مربوط به  خودکشی یا صدمه زدن به خود به ذهنتان خطور می کند، به پزشک خود گزارش دهید.

گاباپنتین سبب عوارض جانبی جدی می شود.

اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

• تنفس ضعیف یا کم عمق.
  • پوست، لب ها، انگشتان دست و پا آبی رنگ.
  • گیجی، خواب آلودگی شدید یا ضعف.
  • مشکلات تعادل یا حرکت عضلات.
  • حرکات غیر ارادی یا غیر عادی چشم. یا
  • افزایش تشنج

گاباپنتین باعث مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی می شود .در صورتیکه  دچار تنفس آهسته همراه با مکث های طولانی، لب های آبی رنگ شدید یا به سختی از خواب بیدار می شوید، باید فردی که از شما مراقبت می کند به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشد. مشکلات تنفسی در افراد مسن یا در افراد مبتلا به COPD بیشتر باشد.

برخی از عوارض جانبی در کودکانی که گاباپنتین مصرف می کنند، بیشتر است.

اگر کودکی که این دارو را مصرف می کند هر یک از عوارض جانبی زیر را داشت با پزشک خود تماس بگیرید:

• تغییرات در رفتار.
  • مشکلات حافظه.
  • مشکل در تمرکز. یا
  • رفتار بی قرار، خصمانه یا پرخاشگرانه.

عوارض جانبی شایع گاباپنتین شامل موارد زیر می باشد:

• تب، لرز، گلودرد، بدن درد، خستگی غیرعادی.
  • حرکات تشنجی مداوم
  • دوبینی
  • تورم پاها و ساق پای شما
  • لرزش.
  • مشکل در صحبت کردن
  • سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی.
  • مشکلات تعادل یا حرکات چشم. یا
  • حالت تهوع، استفراغ.

این لیست، لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر گاباپنتین تأثیر می گذارد؟

استفاده از گاباپنتین با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا سبب کندی تنفس می شوند باعث عوارض جانبی خطرناک یا مرگ می شود. قبل از استفاده از داروهای شبه افیونی، قرص خواب، داروی سرماخوردگی یا آلرژی، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب و تشنج با پزشک خود مشاوره کنید.

امکان دارد سایر داروها با Gabapentin تداخل داشته باشند، که شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی می باشند. پزشکتان را از مصرف تمام داروهای فعلی و هر دارویی که مصرفش را شروع کرده یا متوقف کردید مطلع سازید.