افسردگی  عمده یا ماژور (MDD) چیست؟ افسردگی عمده که به عنوان اختلال افسردگی تک قطبی یا افسردگی عمده (MDD) نیز شناخته می شود، با احساس مداوم غم و اندوه یا بی علاقگی به محرک های بیرونی مشخص می شود. تک قطبی به معنای تفاوت بین افسردگی عمده و افسردگی دوقطبی است که به حالت نوسانی بین افسردگی و شیدایی اشاره دارد. در عوض، افسردگی تک قطبی صرفاً بر «سطوح پایین» یا احساسات و علائم منفی که ممکن است تجربه کرده باشید متمرکز است.

خوشبختانه، افسردگی عمده در جامعه پزشکی به خوبی شناخته شده است و اغلب به راحتی از طریق ترکیب دارو و گفتگو درمانی قابل درمان است.  در ادامه راهنمای همه چیز از علائم و علل افسردگی عمده گرفته تا آمار و درمان وجود دارد که در صورت نیاز به کمک، می توانید از متخصص پزشکی بخواهید.

آمار MDD

طبق گفته های مجله انجمن پزشکی آمریکا، در ایالات متحده ،بروز افسردگی در طول زندگی بیش از 20-26٪ برای زنان و 8-12٪ برای مردان است.  اگرچه این مقدار ،زیاد نمی باشد، اما نشان دهنده بخش قابل توجهی از جمعیت است که بسیاری از آنها به دنبال درمان افسردگی خود نیستند. در حالی که این مردان و زنان، رویدادهایی در طول زندگی خود دارند، با توجه به برآورد جمعیت اداره آمار ایالات متحده بر حسب ویژگی‌های جمعیتی گزارش شده در سال 2005 ، میانگین سنی شروع افسردگی عمده، 32 سال است. با در نظر گرفتن این موضوع، توجه به این نکته مهم است که زنان در مقایسه با مردان به طور نامتناسبی تحت تأثیر افسردگی عمده قرار می گیرند، همانطور که در درصد اختلاف معنی دار ذکر شده در بالا منعکس شده است.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا زنان بیشتر به اختلال افسردگی عمده مبتلا می شوند، اما عمدتاً ناشی از تمایل بروز افسردگی همراه با سایر بیماری ها و شرایط روانی می باشد که می تواند همراه با هر چیزی از بارداری گرفته تا مشکلات مزمن یا عود کننده بروز نماید. موسسه ملی سلامت روان اشاره کرده است که 25 درصد بیماران سرطانی، یک سوم بیماران HIV و یک سوم بازماندگان حمله قلبی دچار افسردگی شدید می شوند.

در حالی که بروز بیماری در شرایط خاص برای مردان شایع تر است، روانشناسی امروز بیان کرده است که دلیل فیزیولوژیکی رایج ابتلای به افسردگی شدید زنان نسبت به مردان ، به دلیل نوسانات هورمونی و استعداد ژنتیکی، به ویژه در دوران بلوغ، زایمان و یائسگی است.

با این حال، افسردگی عمده، مسئله جدی برای هر دو جنس است و اگر درمان نشود، منجر به نتایج کشنده ای می شود. خوشبختانه، خبرهای خوبی در راه است.  موسسه ملی بهداشت خاطرنشان کرده است که تقریباً 80 درصد بیمارانی که به دنبال درمان افسردگی عمده هستند، طی 4 تا 6 هفته از «شروع دارو درمانی، روان درمانی، شرکت در گروه های حمایتی یا ترکیبی از این درمان ها» بهبود می یابند.

افسردگی عمده یا ماژور (MDD) چیست؟

علل افسردگی  عمده یا ماژور (MDD) چیست؟

در حالی که  شیوع افسردگی اساسی گسترده است، علل افسردگی عمده به همان اندازه زیاد است و منشأ خود را در جاهای مختلف دارد. مجله پزشکی نورون، ژنتیک را به عنوان علت غالب اختلال افسردگی عمده ذکر می کند، که همراه با افزایش تقریباً 3 برابر خطر ابتلا به MDD [اختلال افسردگی عمده] در بستگان درجه یک (والدین، خواهران و برادران، فرزندان) افراد مبتلا به MDD در مقایسه با جمعیت عمومی می باشد.»

این بدان معناست که بزرگترین عامل تعیین کننده افسردگی شما را می توان در شجره نامه خانواده شما یافت، اما پایه فیزیولوژیکی و تشریحی قابل توجهی نیز وجود دارد.

بیماری و شرایط پزشکی همزمان می تواند عامل خطر جدی برخورداری از دوره افسردگی عمده باشد.  همچنین علائم این اختلال می تواند باعث افسردگی شود.  به عنوان مثال:

• تغییر اشتها، پرخوری یا کم‌خوری
  • تنظیم برنامه خواب یا تنظیم ریتم خواب شبانه روزی

غالبا، تنظیم الگوها و عادات افسردگی ،منجر به درمان نمی‌شود، اما می‌تواند گامی عالی برای تسکین علائم دیگر شما همراه با درمان متخصصان باشد.

میزان تأثیر عوامل تشریحی و فیزیولوژیکی بر افسردگی عمده ناشناخته است، اما تصور می شود که قابل توجه باشد. در کنار عوامل اجتماعی-اقتصادی (برای مثال از دست دادن شغل و احساس وابستگی اقتصادی)، موارد فوق به عنوان دلایل عمده چرایی ابتلا شما به اختلال افسردگی در نظر گرفته می شود.

انواع افسردگی  عمده یا ماژور (MDD) چیست؟

ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که انواع مختلفی از اختلال افسردگی اساسی وجود دارد که می تواند بر شما تأثیر بگذارد و زندگی روزمره شما را دشوار کند. هر نوع افسردگی، اغلب دارای دلایل متفاوتی می باشد، اما معمولاً شامل همان احساس بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌هایی است که زمانی دوست داشتید و احساس کلی مالیخولیایی می باشد.  اینها به زیرگروه هایی به نام تعیین کننده تقسیم می شوند که مقدار زمان طول کشیدن  تشخیص افسردگی و مشخصه تعیین کننده هر نوع را بیان می نماید.

• اختلال عاطفی فصلی یا SAD در زمره بیماریهایی واقع شده است که علت مستقیم آن، زمانی از سال است. اغلب در ماه‌های زمستانی رخ می‌دهد که نور خورشید به راحتی در دسترس نیست.  موسسه ملی سلامت روان بیان می کند که SAD را می توان «به طور موثر با نور درمانی درمان کرد، اما تقریبا نیمی از مبتلایان به SAD تنها با نور درمانی بهبود نمی یابند». مشاوره و دارو نیز توصیه می شود.
  • افسردگی روانی اغلب زمانی بروز می نماید که دچار توهم شده باشید یا به هذیان هایی اعتقاد داشته باشید که با واقعیت منسجم نیستند. این نوع افسردگی ناشی از رویدادی آسیب زا می باشد یا در نتیجه نوعی از افسردگی است که در گذشته داشته اید.
  • افسردگی پس از زایمان ، رویدادی شایع در میان زنانی است که  تازه مادر شده اند و دچار تغییرات هورمونی پس از زایمان شده اند.  استرس ناشی از تربیت فرزند جدید و تغییراتی که در بدن شما ایجاد می شود،تاثیر فزاینده ای بر خلق و خوی تان خواهد داشت.  علاوه بر این، انجمن سلامت روان کانادا بیان می کند والدینی که فرزندخواندگی می کنند نیز دچار برخی علائم افسردگی پس از زایمان قرار می گیرند.
  • افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی اغلب معمول ترین نشانه های افسردگی از جمله کاهش وزن و بی‌علاقگی به فعالیت هایی که زمانی دوست داشتند را نشان می دهند. ممکن است دچارخلق افسرده ای شبیه از دست دادن عزیزی شوید و یا احساس اندوه شدید نمایید. افسردگی آتیپیک اغلب رابطه مستقیم با خلق و خوی و تعامل شما با دیگران دارد. علائم این افسردگی شامل پرخوابی، سنگینی در اندام ها و اضطراب اجتماعی است.
  • اگر دچار افسردگی کاتاتونیک شدید، به احتمال زیاد درگیر مشکلات حرکتی و رفتاری شدید. ممکن است بی حرکت باشید یا حرکات غیر ارادی داشته باشید.  به گفته کتابخانه ملی موسسه بهداشت ملی پزشکی ایالات متحده، این نوع اختلال،«اختلال روانپریشی است که خطر قابل توجهی برای سلامتی بیمار دارد، همچنین مانع دیگری بر سر راه درمان اختلال اصلی می باشد. نشانه ها و علائم کاتاتونی در تداخل جدی با فعالیتهای عمده زندگی روزانه است»

علائم و نشانه افسردگی  عمده یا ماژور (MDD) چیست؟

سایر انواع متمایز افسردگی

علاوه بر موارد فوق الذکر، ویرایش پنجم کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات سلامت روان، اختلالات، به اختلالات دوقطبی و مرتبط با آن مجزا می شوند و شامل سایر انواع متمایز هستند:

• اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا)
  • اختلال نارسایی پیش از قاعدگی
  • اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه
  • اختلال افسردگی ناشی از مواد/دارو
  • اختلال افسردگی ناشی از بیماری دیگر
  • سایر اختلالات افسردگی خاص و اختلال افسردگی غیر خاص (مثل اختلال موقعیتی)

علائم و نشانه افسردگی  عمده یا ماژور (MDD) چیست؟

عواملی وجود دارد که با علت افسردگی شما در ارتباط می باشد. معمولاً این عوامل خود را در رفتارهای مقابله ای و واکنش به احساس شما نشان می دهند.  بسته به نوع افسردگی که دارید، ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید.

• تفکر منفی همراه با ناتوانی در مشاهده راه حل های مثبت
  • سراسیمگی
  • بی قراری
  • عدم تمرکز
  • پرخاشگری به عزیزان
  • زود رنجی
  • کناره گیری از عزیزان و فعالیتهای روزمره
  • افزایش خواب
  • خستگی و بی حالی
  • افکار بیمارگونه و خودکشی
  • کاهش یا افزایش وزن

درمان افسردگی  عمده یا ماژور (MDD)

روش های درمانی متعددی برای اختلال افسردگی عمده وجود دارد.  این رویکردها شامل روان درمانی، داروهای ضد افسردگی، درمان تشنج الکتریکی (ECT) و سایر درمان های جسمی است.اما به طور کلی از ECT ، مگر در شرایط شدید، به نفع روان درمانی و داروهای ضد افسردگی، اجتناب می شود.  پزشک متخصص می تواند هم خدمات روان درمانی ارائه دهد و هم داروهای ضد افسردگی تجویز کند که  بر اساس نیازهای فردی برای هر شخصی متفاوت است.

اگر متوجه شدید که هر یک از علائم را تجربه کرده اید یا به هر طریقی با اختلال افسردگی عمده درگیر هستید، باید از متخصص پزشکی کمک بگیرید.  خوشبختانه در سالهای اخیر اختلال افسردگی عمده کمتر به عنوان مایه ننگ در نظر گرفته شده است . اطلاعات بسایری در مورد افسردگی در دسترس است و متخصص پزشکی اغلب این موارد را با شما مرور می کند تا بتوانید بهترین درمان را برای سبک زندگی خود انتخاب کنید.

شما باید احساس کنید که گزینه هایی دارید.  شما به احتمال زیاد مجبور نخواهید بود که تحت فشار این بیماری و موارد منفی که اغلب با علائم افسردگی همراه است، قرار گیرید. صحبت با مشاور و متخصص پزشکی، اولین گام در جهت برخورداری از زندگی شادتر و رضایت بخش تر است.

سوالات افسردگی  عمده یا ماژور (MDD)

MDD  چه مدت به طول می انجامد؟

هیچ مدت زمان مشخصی برای غلبه بر MDD وجود ندارد.  درک این نکته مهم است که به نظر بسیاری از افراد، اختلال افسردگی عمده، وضعیتی مزمن است که علائمش طی سال‌ها یا در طول عمر شعله‌ور می شوند و برطرف می گردند.  درمان MDD مهم است زیرا عدم درمان بیماری روانی می تواند کشنده باشد.  درمان نگهدارنده برای جلوگیری از عود علائم چالش برانگیز در نظر گرفته شده است.  ب

چگونه می توانم به فرد مبتلا به افسردگی عمده کمک کنم؟

افراد مبتلا به افسردگی ، دست و پنجه نرم کردن با این بیماری را تصدیق نمی نمایند.  عدم آگاهی در مورد علائم افسردگی باعث می شود که افراد احساسات خود را طبیعی بدانند یا آنها را به عنوان پیکاری محدود به زمان نادیده بگیرند.  انگ جستجوی درمان برای افسردگی نیز باعث میشود که افراد بدون کمک گرفتن از متخصص حرفه ای بر درمان غلبه کنند.  یکی از بهترین راه هایی که می توانید به عزیزتان کمک کنید این است که در مورد علائم، علل و درمان MDD آموزش ببینید و آنها را تشویق کنید تا با پزشک یا مشاور سلامت روان کار کنند.  شنونده ای دلسوز باشید و از دادن توصیه های بی فایده مانند «این فقط یک مرحله است، می گذرد» خودداری کنید. راه دیگری که می توانید به فرد کمک کنید این است که در انجام کارهای روزانه کمکش کنید و بحران را تشخیص دهید و به آن پاسخ دهید.  اگر فکر می کنید که عزیزتان در خطر آسیب رساندن به خودش است، او را تنها نگذارید. با شماره 911 تماس بگیرید و تا رسیدن کمک با آنها بمانید.

آیا اختلال افسردگی عمده،ناتوانی محسوب می شود؟

بله، اختلال افسردگی عمده،ناتوانی در نظر گرفته می شود و در واقع یکی از علل اصلی ناتوانی در ایالات متحده است. افسردگی ، بیماری روانی جدی است که می تواند بر توانایی کاریتان تأثیر بگذارد.  در برخی موارد ممکن است واجد شرایط دریافت مزایای تامین اجتماعی باشید در حالی که قادر به کار نیستید.  برای اطلاع از اینکه آیا واجد شرایط دریافت مزایا هستید یا خیر، مقاله مرتبط Psycom با این عنوان را بخوانید: آیا شما واجد شرایط محافظت در برابر ناتوانی سلامت روان هستید؟

آیا اختلال افسردگی عمده همان اختلال دوقطبی است؟

اختلال افسردگی عمده با افسردگی دوقطبی یکسان نیست، اما در برخی علائم چالش برانگیز، مشترک است.  مشخصه افسردگی دوقطبی،دوره های شیدایی همراه با دوره های خلق و خوی ضعیف است.  MDD شامل شیدایی نمی شود اما هر دو بیماری شامل افسردگی است.  همانند MDD، درمان های موثری برای دوقطبی وجود دارد.  هنگامی که مبتلا به بیماری روانی جدی هستید، مهم است که به دنبال درمان تخصصی باشید.  بسیاری از افراد مبتلا به MDD و دوقطبی به مدرسه می روند، مدرک دانشگاهی می گیرند، تمام وقت کار می کنند، از روابط شاد لذت می برند و زندگی کامل دارند.

چرا اختلال افسردگی عمده را افسردگی تک قطبی می نامند؟

افسردگی، یا احساس مداوم غم و اندوه که در صورت عدم درمان سبب ناتوانی در فرد می شود، با بسیاری از اصطلاحات پزشکی دیگر مانند افسردگی مزمن، اختلال افسردگی عمده (MDD) یا افسردگی تک قطبی شناخته می شوند.  بر خلاف افسردگی دوقطبی، افسردگی تک قطبی شامل شیدایی نمی شود.  کلمه دو، همانطور که در دوقطبی مطرح شده است هم به افسردگی و هم به شیدایی به عنوان خلق و خوی غالب مرتبط با بیماری اشاره دارد.  کلمه «تک» به معنای یک مورد است یعنی یک خلق، افسردگی بدون شیدایی .